قدس آنلاین - هنگامه طاهری: وزارت صنعت مدعی است که صرفا به دلیل کاربرد متفاوت این محصول مجوز واردات آن را داده اما ورود بیش از حد آن به محصولات لبنی عدم نظارت صحیح وزارت بهداشت را نشان می دهد

مجلس  هنوز وارد موضوع روغن پالم نشده است/پالم مصارف صنعتی دارد/ پالم در لبنیات؛ ضعف نظارت وزارت بهداشت

روغن پالم (روغن نخل) روغنی است که به دلیل مقاوم بودن در برابر حرارت برای تولید روغن های جامد خوراکی استفاده می شود.طرح مطالعاتی جایگزینی روغن پالم به جای سایر روغنهای وارداتی در کشور ما از سال 1362 آغاز گردید و بالاخره ورود روغن پالم در کشور از سال 1368 شروع گردید.
در همین سال طبق پیشنهاد اداره نظارت بر مواد غذایی کشور به کارخانه های روغن نباتی کشور مجوز داده شد که روغن پالم پالایش شده را به روغن های جامد نباتی اضافه کنند مشروط به اینکه میزان اسید های چرب اشباع لوریک، استئاریک و پالمتیک بیش از 20% نشود..

اینک به گفته دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو , روغن پالم وارداتی که از مالزی وارد ایران می شود حاوی اسید چرب و ترانس است.
به گفته زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت : در سال های اخیر واردات روغن پالم (روغن نخل) به دلیل ارزان بودن افزایش یافته است و این روغن با افزایش کلسترول بد خون در نهایت در بروز سکته های قلبی تأثیرگذار است و دارای بیشترین میزان اسید چرب اشباع یعنی حدود 50 درصد است.
به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، یک منبع آگاه با اشاره به اینکه سازمان استاندارد اعتقادی به استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی و سایر محصولات غذایی ندارد،یاد آور شد :از آنجا که در ایران استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی و سایر مواد غذایی ممنوع نیست , استاندارد در این زمینه سکوت کرده است.
روابط عمومی سازمان استاندارد ایران به خبر نگار قدس آنلاین گفت: هنوز در این زمینه در حال تحقیق است و از آنجایی که تحقیقات به نتیجه مطلوب نرسیده هیچ اظهار نظری در این خصوص نمی تواند بکند.
اما سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف کنندگان روغن پالم در شیر و ماست از بدترین نوع "چربی صنعتی" استفاده کرده اند.
چرا که طبق اطلاع رسانی رسانه ها روغن پالم در صنایع صابون سازی و همچنین مشتقات این روغن در صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی و شیمیایی از گذشته مطرح بوده است.البته به دلیل اینکه سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است یک روغن مطلوب برای سرخ کردن نیز محسوب می شود.

اینک همین روغن  سال گذشته 50 درصد روغنهای وارداتی کشور را به خود اختصاص داده به طوری که از یک میلیون تن روغن وارداتی به کشور 500هزار تن آن پالم است. 
به گفته دکتر سیدحسن هاشمی : وزارت بهداشت مجوز ورود این محصولات را نمی دهد بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند.
اما  رضا باکری رییس انجمن  صنایع لبنی از این که وزیر بهداشت موضوع روغن پالم را رسانه ای کرده به شدت گله مند است و معتقد است سازمان غذا و دارو باید بجای رسانه ای کردن آن با کارخانه هایی که بیش از حد مجاز از این روغن استفاده می کنند بر خورد کند.
وزارت صنعت هم مدعی است که صرفا به دلیل کاربرد متفاوت این محصول مجوز واردات آن را داده اما ورود بیش از حد آن به محصولات لبنی عدم نظارت صحیح وزارت بهداشت را نشان می دهد.
حالا رسانه ها می نویسند گزارش استفاده غیرمجاز از روغن پالم در محصولات لبنی روی میز رییس جمهوری است تا با صلاحدید حسن روحانی، اسامی تولیدکنندگانی که برخلاف مجوزهای صادر شده، از مضرترین چربی گیاهی برای افزایش درصد چربی محصولات خود استفاده کرده اند، توسط وزیر بهداشت اعلام شود.
مراد هاشم زهی نایب اول کمیسیون بهداشت و مجلس در خصوص ورود مجلس به مبحث روغن پالم در مواد لبنی می گوید: ورود مجلس به این موضوع به میزان جدی بودن قضیه بستگی دارد .

او می گوید: اگر تخلف فراگیر باشد طبیعی است که مجلس باید از مسوولان ذیربط پاسخ بخواهد.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.